پیچیدگیهای سفر مشتریان مخاطبان خود را فراموش نکنید
پیچیدگیهای سفر مشتریان/مخاطبان خود را فراموش نکنید
میدانیم که متمم یکی از سادهترین مثالها در بررسی نقشه سفر مشتری است. کافی است به کسب و کارهایی مانند هتلها، عرضهکنندگان تلفن همراه، شبکه های اجتماعی، شرکتهایی مانند گوگل و آمازون، و مواردی مانند اینها فکر کنید.
اما آیا ترسیم نقشه سفر مشتری در این مورد بسیار سادهی متمم هم، به همین سادگی است که در بالا دیدیم؟
احتمالاً میتوانید حدس بزنید که نقشهی واقعی در مثال متمم، بسیار پیچیدهتر از چیزی است که اینجا ترسیم شد. فقط به عنوان چند نمونه به نکات زیر فکر کنید:
کسانی که قبلاً عضو ویژهی متمم بودهاند، اما اشتراک خود را تمدید نکردهاند و در عین حال، به طور منظم به (به عنوان کاربر آزاد) به متمم سر میزنند، با کسانی که حتی یک بار هم اشتراک ویژهی متمم را خریداری نکردهاند، تفاوت دارند.
کسانی هستند که با جستجو در گوگل به متمم رسیدهاند، اما پیش از این نام متمم را از دوستان خود شنیدهاند. نوع نگاه آنها به متمم و قضاوتشان در نخستین برخورد با مطالب و نیز تصمیمگیریشان دربارهی گزینههای ثبت نام، با افراد دیگری که آنها هم از طریق جستجو به متمم رسیدهاند، اما سابقهی ذهنی قبلی ندارند، تفاوت خواهد داشت.
رفتار کسانی که به درسهای مختلف متمم سر میزنند و هنوز در متمم ثبت نام نکردهاند، بسته به اینکه نخستین مطلبی که در متمم دیدهاند چه بوده، فرق میکند و مسیر متفاوتی را طی میکنند.
کسانی که اکنون در یک نقطهی مشخص از سفر خود، به هم میرسند، الزاماً نیازها و دغدغههای یکسانی ندارند (مثلاً کسانی که به صفحهی ثبت نام میرسند، ممکن است از مسیرهای بسیار متفاوتی به آن نقطه رسیده و اکنون، در کنار هم باشند).