رپورتاژ آگهی یا Advertorial
رپورتاژ آگهی یا Advertorial
رپورتاژ آگهی یا Advertorial یکی از قدیمیترین شیوههای بازاریابی محتوا برای کسب و کارها و نیز یکی از روشهای سنتی کسب درآمد برای رسانهها محسوب میشود.
معمولاً رپورتاژ آگهی در قالب یک گزارش (Report) تهیه و تنظیم میشود و در ظاهر اصول گزارش نویسی توصیفی یا گزارش نویسی تحلیلی در آن رعایت میشود. با این حال، از آنجا که یک سازمان یا فرد یا کسب و کار، برای انتشار این گزارش هزینه پرداخت میکند، گزارش به شکلی تنظیم میشود که اهداف و منافع سفارش دهنده رپورتاژ آگهی را تامین کند.
بنابراین شاید بتوان گفت رپورتاژ آگهی، شکل هوشمندانهتر و اثرگذارتری از آگهی است که معمولاً صاحب رسانه میکوشد در آن، کسب درآمد از طریق نشر گزارش را پنهان یا انکار کند.
البته طی دهههای اخیر که مخاطبان آگاهتر و هوشمندتر شدهاند، به سادگی نمیتوان ماهیت رپورتاژ آگهی را پنهان کرد. به همین علت، معمولاً صاحبان رسانه تلویحاً یا تصریحاً سعی میکنند این پیام را منتقل کنند که اگر چه برای رپورتاژ آگهی پول میگیرند، اما میکوشند در آن مطالب خلاف واقع وجود نداشته باشد.